AUTO-ETIQUETTE VOOR IEDEREEN
Prins Philip van de Britse koninklijke familie (de man is 99 geworden) stond bekend om zijn scherpe tong en zijn gevatte, enigszins ongevoelige uitspraken, maar vooral ook om zijn ondeugende geest. “Als een man een autodeur opent voor zijn vrouw, dan is of de auto of de vrouw nieuw,” liet hij ooit optekenen. Tsja, er schuilt mogelijk een kern van waarheid in. Het zou natuurlijk kunnen dat, heel misschien, de aanschaf van een nieuwe auto het ultieme excuus vormt om je een keertje hoffelijk te durven gedragen naar een dame. Immers, wie durft dat nog binnen de huidige tijdsgeest van emancipatie? Veel mannen houden zich misschien op de vlakte, omdat ze denken dat dit hele deuropeningsgedoe echt niet meer van deze tijd is. Zij verwachten dat de dame in kwestie misschien al “enige” ervaring heeft met het in- en uitstappen. Vrouwen zijn bovendien geëmancipeerd. Ze willen waarschijnlijk niet dat een man de deur voor ze opent.
Het schijnt echter dat bepaalde dames, geëmancipeerd of niet, dit juist wel op prijs stellen. Het gaat namelijk niet om de waarde van de auto of het vermogen om zelf de deur te kunnen openen. Het gaat om de gedachte, om de intentie. Als je er goed over nadenkt, toont het eigenlijk gewoon aan dat je om de ander geeft en bereid bent om een vriendelijk, hoffelijk en zwierig gebaar te maken. Laten we dat voortaan gewoon doen met zijn allen hoffelijk, ongeacht geslacht of staat van het voertuig. Het is een klein gebaar van beleefdheid, respect en aandacht voor anderen die de wereld een stukje vriendelijker, liever en attenter maakt. We noemen het geen woke, geen inclusie. Weg met die vervelende woorden. We noemen het auto-etiquette voor iedereen.
( Column #35 | Volvodrive Magazine | nr. 77 / 2024 )
MARINUS BROUWER
Is gedreven lakspecialist, ondernemer en woordensmid. Met veel slagvaardigheid en woordspelingen uit hij op social media als autoriteit op zijn gebied zijn passie voor glans, tevens de naam van zijn onderneming. Als je hem niet in zijn werkplaats vindt, werkt hij op locatie bij de klant. Als “knight in shining armour”, mag je wel zeggen, want zijn lakherstellende behandeling redt autolevens. Zijn diepzwarte, soepel rijdende Volvo V70 R is een hoogglanzend visitekaartje en heeft een extreem hoge aaibaarheidsfactor, maar Brouwer hashtagt: “#eyesdontleavefingerprints”. Met andere woorden: “Alleen kijken, niet aankomen!” Hij schrijft op deze plek over Volvo, autoverzorging, passie voor glans, het leven en de rest.