KOEKBLIKALLURE
Laatst hoorde ik iemand zeggen: “Nou, stap in dat koekblik van je en rijd achter me aan.” De persoon van de opmerking in kwestie verplaatste zich in een Volvo. Oké, maar het predicaat koekblik hebben andere auto’s niet verdiend. Wij Volvofielen dienen respectvol te blijven naar andere en ook kleinere soorten. Suzuki Alto en Celerio, Smart, Ka, Eend, Vier, Up! en meer van dat pikant klein spul. Ze brengen je mooi wel zonder mankeren naar waar je wezen moet. Niet echt auto’s om een spannende roadtrip mee te maken, dat geef ik toe, maar je kunt er heerlijk boodschappen mee doen, spullen mee wegbrengen en vrienden opzoeken als je geen zin hebt om door de regen te fietsen.
Goed, ik zal het maar bekennen. Ik heb gewoon een zwak voor kleine auto’s. Ze roepen iets beschermends in me op, vandaar dat ik graag de lak van deze soorten een krachtige bescherming geef. Die geinige boodschappenwagentjes met hun korte draaicirkel, waarmee je zonder angst voor schade kunt parkeren op van die ellendig kleine plekken bij bijvoorbeeld een agglomeratie van Aldi, Lidl, Action, Wibra, Zeeman en Bristol. Waar je heen gaat voor iets heel kleins, maar altijd meer meeneemt dan waarvoor je kwam. Heus, ik mag graag auto’s uit hogere klassen poetsen. De lak van Volvo’s is bijvoorbeeld heel fijn om mee te werken en zorgt ervoor dat het resultaat al snel fantastisch wordt. Second best: kleine autootjes. Veel mensen denken dat een uitgave aan detailing voor een A-segmenter de moeite niet loont, maar het werkt wel degelijk de waarde vermeerderend. Ik heb zeer zeker eer van mijn werk na het poetsen van zo’n vehikeltje. De bestuurders voelen het direct, het psychologische effect van zo’n lakbehandeling. Als ze wegrijden hebben ze, ik zweer het, de allure van een sportwagen.
( Column #18 | Volvodrive Magazine | nr. 60 / 2021 )
MARINUS BROUWER
Is gedreven lakspecialist, ondernemer en woordensmid. Met veel slagvaardigheid en woordspelingen uit hij op social media als autoriteit op zijn gebied zijn passie voor glans, tevens de naam van zijn onderneming. Als je hem niet in zijn werkplaats vindt, werkt hij op locatie bij de klant. Als “knight in shining armour”, mag je wel zeggen, want zijn lakherstellende behandeling redt autolevens. Zijn diepzwarte, soepel rijdende Volvo V70 R is een hoogglanzend visitekaartje en heeft een extreem hoge aaibaarheidsfactor, maar Brouwer hashtagt: “#eyesdontleavefingerprints”. Met andere woorden: “Alleen kijken, niet aankomen!” Hij schrijft op deze plek over Volvo, autoverzorging, passie voor glans, het leven en de rest.