
ALTIJD WINTERKLAAR
Op weg naar een lekker kroketje bij een frietzaak aan de rand van het centrum van Kampen zag ik een Volvo uit het land van herkomst staan. De Zweedsigheid was duidelijk te zien aan de kentekenplaat, maar vooral aan de opvallende vérstralers die erover uitstaken. Inmiddels heb ik op heel wat bijzondere plekken gereden en Zweden blijft toch iets speciaals. Stel je voor: het is winter en je rolt twee uur lang door een uitgestrekt landschap zonder één auto tegen te komen. Vooral in het noorden, waar de wegen eindeloos lijken en waar je je kruipend voortbeweegt. Je komt er nauwelijks boven de 60 kilometer per uur uit. Niet vanwege een snelheidslimiet, maar doordat de wegen vol sneeuw liggen, bovendien is het zicht ontzettend beperkt. Waar wij hier in Nederland misschien wat extra ruitensproeiervloeistof en hoogstens een zakje strooizout bij ons hebben en bij pech rekenen op een snelle komst van de ANWB, gaan Zweden grondiger voorbereid op pad. Wat dacht je van sneeuwkettingen, spijkerbanden en een slotontdooier aan de sleutelbos? Zet je je voertuig stil? Dan gaat deze aan de stroom. Een soort auto-oplader, niet om de batterij bij te vullen, maar om het geheel warm te houden en daarmee te voorkomen dat alles bevriest.
Door vroege duisternis hebben Zweden lichtbalken en extra vérstralers. Niet één setje, nee, hele batterijen, die er zwaar imposant uitzien. Hiermee kun je bij wijze van spreken een openluchtvoorstelling of een heel stadion verlichten. In de winter wordt het vanaf halverwege Zweden tot in het uiterste noorden al vroeg in de middag donker. Rijd je eenmaal in Lapland, dan is straatverlichting een zeldzaamheid. Winters boven in Zweden kunnen zó streng zijn, dat auto’s in een aantal dagen ingesneeuwd raken. In zo’n situatie zit er niets anders op dan de natuur te respecteren. In Nederland piepen we over het weer, de wegen of hulpdiensten waarop we mogen wachten. In het allerergste geval heb ik behalve strooizout en extra ruiten- en koplampenvegervloeistof altijd eten en drinken aan boord. Verder een USB-verwarmd kussentje met een extra batterij (ook voor de telefoon), zodat ik warm blijf tijdens het netwerken. Laat de Zweedse winters maar komen!
( Column #42 | Volvodrive Magazine | nr. 84 / 2025 )

MARINUS BROUWER
Is gedreven lakspecialist, ondernemer en woordensmid. Met veel slagvaardigheid en woordspelingen uit hij op social media als autoriteit op zijn gebied zijn passie voor glans, tevens de naam van zijn onderneming. Als je hem niet in zijn werkplaats vindt, werkt hij op locatie bij de klant. Als “knight in shining armour”, mag je wel zeggen, want zijn lakherstellende behandeling redt autolevens. Zijn diepzwarte, soepel rijdende Volvo V70 R is een hoogglanzend visitekaartje en heeft een extreem hoge aaibaarheidsfactor, maar Brouwer hashtagt: “#eyesdontleavefingerprints”. Met andere woorden: “Alleen kijken, niet aankomen!” Hij schrijft op deze plek over Volvo, autoverzorging, passie voor glans, het leven en de rest.