In sommige gevallen adviseer ik een nieuwe laklaag

CLIMATE CONTROL FACTOR 50

Afgelopen jaar hebben we een hete zomer gehad en de voorspellingen geven aan dat er nog wel een paar komen. Vier, maar liefst. Prachtig natuurlijk, maar zó warm dat je bij wijze van spreken een omeletje kon bakken op je motorkap. Tsja, het weer komt zoals het komt, al kunnen we er ons natuurlijk wel op voorbereiden. Of je Volvo nog voldoende beschermd is, zie je aan de manier waarop de druppels erop blijven liggen. Dit noemen we beading. Een poos geleden werd mij een foto gestuurd van een roze auto, oorspronkelijk rood, wat op sommige plaatsen nog wel te zien viel. Van beading was allang geen sprake meer. Als een onbeschermde koets te veel in de zon heeft gestaan, treedt – net als bij ons – een vervellingsproces in werking. Kortom, de lak liet los.

Verzegeling van je Volvo is zo’n beetje hetzelfde als factor 50 voor ons, met het verschil dat wij ons na iedere verfrissende duik in zee opnieuw moeten insmeren en de bescherming van de auto minstens zes maanden blijft zitten, afhankelijk van de behandeling. Echter, zonnebrand crémes richten soms meer schade aan dan dat ze goed doen en hetzelfde geldt voor de verzorgingsmiddelen die je op je Volvo gebruikt.

Laat je in beide gevallen goed voorlichten of google zelf op wat er in de producten zit en wat ze veroorzaken. Aan de genoemde roze auto viel niet veel eer meer te behalen en dat zeg ik niet snel. In sommige gevallen adviseer ik een nieuwe laklaag, in andere gevallen kan ik nog heel veel doen om de oorspronkelijke kleur terug te halen. Met een deugdelijke verzegeling is je Volvo goed beschermd tegen weersomstandigheden en een intensieve wasbeurt doet daar niks aan af. Het helpt natuurlijk wel mee voor de standtijd of je koets in de garage staat of onder een carport, in plaats van in de volle zon. Geniet van de zomer!

( Column #7 | Volvodrive Magazine | nr. 49 / 2019 )