Kies voor zachtheid, dus een microvezeldoek en -spons.

Passie voor glans | Detailing

CARS NEED LOVE TOO!

Iemand wees mij op het feit dat wij auto’s zo prachtig poëtisch kunnen beschrijven. Ik ging er wat meer op letten. Inderdaad, we hebben het liefdevol over een krachtpatser, over gracieuze vormen, rondingen in de flanken en spierbundels. We spreken over de heupen (het achterspatbord), een harmonieus lijnenspel van neus tot kont, de sportieve neus, de onderlip (voorspoiler) en de eeuwige glimlach in de bumper. Een softtop, een topless cabriolet, een goddelijke zit, alleskunners, een levenscyclus. Een auto kan zelfs kouvatten. Dan ontstaat er roest.

Veel mensen geven hun auto een naam. Zelfs Formule 1-coureur Daniel Ricciardo heeft het betekenisvol grinnikend over het masseren van zijn racemonster in een goedbekeken filmpje op Twitter, Rule 16: ‘Cars need love too!’

De huid van de auto vereist een heel eigen jargon. Zo hebben we het bijvoorbeeld over lakporiën. Wanneer je besluit een auto zelf binnen te poetsen, doe je dat nooit onder de tien graden of net na het staan bakken in de volle zon. Breng de koets langzaam op temperatuur, want de lak moet eerst acclimatiseren. Behandel hem echt nooit met oude lappen, want hoe zacht die ook lijken, de cellulosevezels in een t-shirt kunnen flink wat liefdeloze krassen veroorzaken. Kies voor zachtheid, dus een microvezeldoek en -spons.

Na het hele proces van wassen, kleien, polijsten en voeden, verzegel je de lak om kou te voorkomen. De poriën worden dusdanig afgesloten dat vuil niet meer in het oppervlak kan doordringen. Het patroon van druppels (beading) op de body na een regenbui of dauw laat zien hoe goed de lak nog is afgesloten. Na verzegeling wordt de auto weer het oorspronkelijk poëtisch wezen dat hij ooit was. Als een flets geworden lak na zo’n complete behandeling zijn mooie diepe kleur terug heeft, komt de belijning van de koets weer volledig tot haar recht. Kortom, een auto is een prachtig, kwetsbaar wezen dat een liefdevolle behandeling verdient.

( Column #5 | Volvodrive Magazine | nr. 47 / 2018 )