WASZEN
Vroeger wasten autobezitters hun trots op zaterdag, met één of twee emmertjes en een sopje. Je verzorgde jezelf, je huis en ook je auto. Dat was allemaal heel gewoon. Tegenwoordig gaat het er anders aan toe. We hebben een carwash, dus echt moeilijk is het allemaal niet meer. Even er doorheen rijden, stofzuigen en klaar, net zoiets als op tijd je nagels of je haar knippen. Zo zouden we tijd moeten overhouden, maar andere taken en onze lijst met leuke dingen doen, zorgen ervoor dat we ons niet meer dat zen-moment gunnen van met twee emmertjes water ouderwets de bolide schoonmaken op de zaterdagochtend. Zélfs de carwash halen sommige auto’s niet.
In deze moderne tijd word je er niet op aangekeken wanneer je een keer in een oude joggingbroek rondslentert. Gewoon even de tijd om de teugels te laten vieren en te ontspannen. Een ongewassen auto daarentegen is een heel ander verhaal. Dat vormt een open invitatie aan de samenleving tot het schrijven van een corrigerende, doch goedbedoelde boodschap, speciaal voor de eigenaar. Waarschijnlijk bent u wel bekend met de teksten: ‘Ik ben vies’ en ‘Was mij’. Er bestaat een Russische kunstenaar, die zeer creatief zijn beste werk maakt op juist deze vieze auto’s. Hij tekent in het vuil en eerlijk is eerlijk, het ziet er fantastisch uit. Je durft zo’n mooi artistiek hoogstandje bijna niet meer weg te wassen. Het nadeel van zowel deze kunst als de geschreven boodschappen met een corrigerend tikje is dat het de lak aantast, want vuil en zand worden erin gewreven.
Deze attente noodkreet uit de samenleving opvolgen vormt dus het eerste wat je te doen staat. Beschouw het niet als een klus waarvoor je eigenlijk geen tijd hebt, maar investeer in de band met je Volvo, die je toch zo soepeltjes en zonder morren over onder alle weers- en wegomstandigheden van A naar B brengt. Je voorkomt groot lakleed door je auto tijdig te ‘waszen’ en te onderhouden.
( Column #4 | Volvodrive Magazine | nr. 46 / 2018 )
MARINUS BROUWER
Is gedreven lakspecialist, ondernemer en woordensmid. Met veel slagvaardigheid en woordspelingen uit hij op social media als autoriteit op zijn gebied zijn passie voor glans, tevens de naam van zijn onderneming. Als je hem niet in zijn werkplaats vindt, werkt hij op locatie bij de klant. Als “knight in shining armour”, mag je wel zeggen, want zijn lakherstellende behandeling redt autolevens. Zijn diepzwarte, soepel rijdende Volvo V70 R is een hoogglanzend visitekaartje en heeft een extreem hoge aaibaarheidsfactor, maar Brouwer hashtagt: “#eyesdontleavefingerprints”. Met andere woorden: “Alleen kijken, niet aankomen!” Hij schrijft op deze plek over Volvo, autoverzorging, passie voor glans, het leven en de rest.