Het eerste Stingray ’82 Magazine van 2021 is verschenen…

VET, VETTER, VETST

Het is bijna precies zeven jaar geleden dat Marinus Brouwer met zijn bedrijf Passie voor Glans begon. Heel vroeg zat het er al in. In 1977 kocht zijn vader een nieuwe gele Volvo 245. Met een auto moest je zuinig zijn. Marinus mocht als jonge jongen eerst dan ook alleen de velgen schoonmaken. Later werd dat uitgebreid met het wassen van de hele auto. Je moet er goed mee omgaan. Als je een auto goed onderhoudt, gaat deze langer mee en daar hoort de lak natuurlijk bij. Het bijzondere is dat deze okergele nu al 43 jaar in het bezit is van zijn vader en nog steeds probleemloos rondrijdt. Uniek nog steeds bij de eerste eigenaar. In 2005 kocht Marinus zijn eerste Volvo, een sedan. In 2010 een Estate, uit dezelfde 70-serie, welke overigens tot op de dag van vandaag nog steeds in zijn bezit is. Een zwarte V70 R en in de zon zie je hier alles op. Dit moest toch echt anders kunnen. Van de sloop werd een motorkap gehaald en hier werden allerlei poets- en polijstmethodes en middelen op uitgeprobeerd. Lekker experimenteren en uiteindelijk toepassen op zijn eigen zwarte Zweed. Dit viel op als hij met zijn auto voor onderhoud was bij de Volvospecialist. De auto was gewoon super mooi. Toen vroeg eigenaar Henk Lokhorst hem om ook eens een auto te doen die in de showroom stond. De verkoop van de wagen ging gewoon sneller als een auto staat te blinken.

In die tijd reed chauffeur Brouwer nog 4 dagen rond als trucker en op zaterdag en maandag werden dan auto’s gepoetst. Marinus kreeg steeds meer werk en begin 2015 nam hij 3 maanden onbetaald verlof op. Na een paar weken kwam hij tot de ontdekking: “de uit de hand gelopen hobby wordt mijn werk”. Dus per 1 april 2015 officieel fulltime als ondernemer. Hij trekt in bij de Volvo garage in Kampen en de eerste klanten komen op die manier bij hem. Er was eerst best wel een aanloopperiode, maar door promotie en door op beurzen en meetings te staan, kwam er steeds meer werk. Als Marinus met een stand op Classicsnl in Leeuwarden staat, ontmoet hij daar Albert Meijer van CCC. Door tijdens het evenement daar een oldtimer te laten shinen krijgt hij Cars, Coins & Cola als klant. Die heeft genoeg auto’s staan, dus soms 2 dagen op en neer naar Fryslân om e.e.a. eens lekker op te frissen. Heel bijzonder om te melden is dat ook de “Red Lady”, nota bene mijn eigen Split door Marinus is gepolijst! De kwaliteit van zijn werk zegt zich voort en de klanten komen nu eigenlijk automatisch. Het is echt een vak en iedere auto is anders. Elke lak is anders. Volvo heeft een hele harde lak, Renault een zachte toplaag. Hoe ouder de auto, hoe harder ook vaak de lak. Als je begint, maak je eerst wat foto’s van hoe iets eruit ziet. Je moet het slechtste stukje van de auto opzoeken en dat weghalen. Het is een proces van wassen, kleien (een dieptereiniging, anders blijft de lak stroef aanvoelen) en daarna polijsten van grof, middel naar fijn. Je wilt het eigenlijk nog preciezer doen, maar dan ben je nooit klaar, Je bent aan het perfectioneren. De kunst is om zo veel mogelijk lak te behouden met het beste resultaat. Lak kun je meten en voelen. Door ervaring weet je dat je op tijd moet stoppen. Elke automobiel heeft zijn eigen verhaal. Vooral de heupen van een auto zijn de moeilijkste delen, omdat daar al de lijnen bij elkaar komen. Een echte uitdaging. Iedere auto is anders. Dat geeft afwisseling, maar ook veelzijdigheid. Bij de liggende delen is het gewoon meters maken. Als detailer probeer je alle “draaien” uit de lak te polijsten. Polijsten is vooral kijken! Om een auto weer te laten glimmen, zijn er veel mogelijkheden. Daarnaast kun je nog diverse (glas)coatings toepassen om de lak te beschermen en harder te maken. Alles gaat natuurlijk in overeenstemming met de klant. Inmiddels zijn diverse club auto’s al bij hem geweest. 

Marinus is gepassioneerd over zijn werk en mag ook graag hierover artikelen schrijven. In het blad Volvodrive Magazine heeft hij dan ook een column. Daarnaast schrijft hij stukken voor de News site Kampen Online. Ook organiseert hij “uitdeukdagen” en geeft hij diverse workshops waaronder: detailing. Hij noemt zichzelf dan ook autolakschadespecialist en wel een met één hele “Vette” passie.

( Verslag van de Reizende Reporter Roger voor Stingray ’82 Magazine 2021 nr. 1 | Corvette, Camaro en Firebird Club )

CorVette!

Vet man

Het is maar net hoe belangrijk de verpakking moet zijn