
Cellulite bij autoâs
Deze keer ga ik graag in op een term die we allemaal wel kennen. Cellulite. Ofwel een sinaasappelhuid. Allereerst, twee termen die op elkaar lijken: cellulitis en cellulite. Cellulitis is een menselijke bacteriële infectie van bindweefsel van de huid. De tweede term: cellulite is een cosmetische aandoening. Daarmee wordt een bobbelige structuur van de huid en het onderhuidse bindweefsel bedoeld.
Vervelend euvel
Ook de huid van een auto kan lijden aan een soort cellulite: sinaasappelhuid. Het is een vervelend euvel aan de lak. Een sinaasappelhuid kan naast een verkeerde ondergrond worden veroorzaakt door meerdere lagen lak te snel aan te brengen, zelfs door stofjes die zijn ingesloten in de lak. Wacht altijd tot elke laag volledig is opgedroogd en controleer voordat je een nieuwe laag aanbrengt. En zoân laag weer niet te dun of te dik spuiten.
In deze glansblog ga ik in op stofdeeltjes in de lak. Stofjes in de lak? Hoe komen die daar in dan? Tja, we zien het vaak niet met het blote oog, maar stof is overal. Denk alleen maar eens hoe lastig het is om in één keer een beschermplaatje op je telefoon aan te brengen zonder dat er stof bij opsluit. Je poetst een keer met een nat doekje het stof weg, om daarna met doekje 2 het oppervlak weer te drogen. En dan breng je heel voorzichtig het plaatje aan, waarbij de lucht langzaam maar zeker vanzelf tussen de telefoon en het plaatje verdwijnt. Tenzij⊠Er toch nog een stofje zat. Dan zie je een stofje met een kringetje eromheen tussen het telefoonoppervlak en het plaatje. Meestal krijg je zoân stofje er niet meer uit. Bedenk dan eens hoe groot het oppervlak van een auto is als je daar een laklaag op aanbrengt waar geen enkel stofje op mag komen.
Oorzaak
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor stof in de lak. Toch stof aanwezig geweest in de spuithal? Er kan stof tijdens het spuitproces worden opgesloten in de lak. Een te korte droogtijd van de lak. Als de lak nog niet voldoende is uitgehard, dan kan er stof tijdens het drogen in de lak terechtkomen. Ook spuitnevel kan cellulite-achtige verschijnselen in de lak veroorzaken. Spuitnevel bestaat uit kleine deeltjes verf die in de lucht al (te vroeg) zijn gedroogd en die het voorwerp dus niet goed kunnen bereiken om een mooie egale laag te creĂ«ren. Hoe de genoemde voorbeelden er dan vervolgens uitzien, hangt af van het soort lak, maar ook van de soort stofvezel die in de lak is terechtgekomen, te vinden als bultjes in de lak, soms als gaatjes. Sommige stofjes liggen hoger dan de lak eromheen, maar sommige stofjes kunnen lager dan de lak eromheen liggen. Er zit dan zeg maar een ringgracht om het stofje in de lak. En dan zijn er nog “knikkerpotjes” die overblijven als een stofje uit de lak wordt gehaald.
Wat kun je doen aan een sinaasappelhuid?
Dat hangt af van wat je wil en wat je ervoor over hebt. Als het echt te erg is, en er zit stof in de lak over het hele oppervlak van de auto? De meest radicale oplossing? Hele auto kaalschuren. Gaat je dit te ver, dan is het een hele goede oplossing om alleen de delen te laten behandelen waar de ergste onregelmatigheden te vinden zijn. Als er stof op de liggende delen is opgesloten, wordt vaak gekozen om alleen deze delen te laten polijsten. Dit opdat het geheel dan één egale kleur en textuur behoudt.
Uitdaging
Stofdeeltjes uit de lak verwijderen kan een lastige uitdaging zijn. Sommige stofjes laten zich vrij gemakkelijk wegschuren. Er zijn ook stofjes die zich niet laten gladschuren. Die breken af. Of vallen uit de lak. Als een stofje dat in de lak zit er door het polijsten uit valt, dan blijft er zeg maar een knikkerpotje over, wat ook weer gladpolijsten betekent. Of stel, er is een stofje meegelakt. Als je dat stofje door het polijsten eruit trekt, blijft de lak die eromheen zat openstaan als een soort mal en ook dat kan betekenen gladpolijsten.
Het belangrijkste om te weten is dat je niet hoeft te blijven rijden in een auto met een sinaasappelhuid, lopers, stofdeeltjes of spuitnevel. Tijdens spa-dagen bij de detailer laten de meeste oneffenheden zich onzichtbaar maken.
( Glansblog #29 | 31 oktober 2025 )
