Glascoating, het effect zoals in het sprookje?

Passie voor Glans | Glascoating

DE KLEREN VAN DE KEIZER

Werkt het met een glascoating zoals met de kleren van de keizer? Oftewel: zit er echt bescherming op de lak van je auto of is het een laag gebakken lucht voor goedgelovigen? Dergelijke vragen werden onlangs, tijdens een verjaardagsfeestje, op ons afgevuurd. Hoog tijd om ze door te schuiven naar de man die al menig glascoating heeft gezet op alles wat glanst en wielen heeft: Marinus Brouwer.

De tijd dat deze laktovenaar nog in sprookjes geloofde ligt ver achter hem, maar een gesprek over een onderwerp waarmee hij dagelijks te maken heeft, gaat hij niet uit de weg. Hij begreep dat de gast op het verjaardagsfeestje het zetten van een glascoating op een auto vergeleek met het gefantaseerde verhaal “De kleren van de keizer”. De fictieve monarch, die tijdens zijn parades in flinterdunne niemandalletjes schitterde en door het volk alom werd bewonderd, tot het moment dat één van de omstanders riep: “Maar hij heeft toch helemaal niks aan? Hij loopt gewoon in zijn ondergoed”. “Jullie verhaal zette me wel aan het denken”, reageert Brouwer. “Als één iemand zich afvraagt of een glascoating de moeite waard is, zullen er wellicht meer rondlopen die dat willen weten. Ik zal proberen het zo goed en duidelijk mogelijk uit te leggen.”

REGENDRUPPELS

“Stel, je ziet drie dezelfde auto’s met dezelfde kleur naast elkaar op zeg maar tien meter afstand van waar je staat”, beschrijft de lakspecialist. “De eerste is onbehandeld gebleven en enkel gewassen. De tweede heeft een detailingbehandeling ondergaan en als laatste een waxlaag gekregen om het complete proces af te sluiten. Bij de derde auto is een glascoating aangebracht. Zie je verschil tussen de drie? Heel eerlijk: nauwelijks. Althans, van zo’n afstand bekeken. Echter, van dichtbij is het een compleet ander verhaal, zeker wanneer de drie auto’s worden blootgesteld aan een fikse regenbui. Op de eerste blijven geen druppels liggen. Hij is gewassen, maar nog niet echt schoon, waardoor het water in het vastzittend vuil trekt. Er ligt een egale natte film op. Nummer twee en drie zien er beide als nieuw uit. De regendruppels banen zich een weg naar de onderkant van de auto, om vervolgens de grond te raken. Na een jaar merk je op een afstand van ongeveer twee meter een groter onderling verschil op. Bij nummer twee lopen de straaltjes water niet meer van de koets af. De lak is namelijk niet meer beschermd, in tegenstelling tot die van auto drie. Het gaat er dus niet alleen om wat je ziet…”

UV-FILTER

Rood, dat staat sportieve auto’s volgens ons buitengewoon goed. Dan moeten ze wel Passion Red zijn en niet zo’n schraal, dof kleurtje hebben. Uit de praktijk weten we dat het best veel moeite kost om die uitstraling te behouden. “Net als een virus dat je niet ziet, bestaan er filters die je met het blote oog niet kunt waarnemen”, licht Brouwer toe. “Misschien valt het beter uit te leggen aan de hand van het verschil tussen een zonnebril met of zonder uv-filter. Uiterlijk lijken ze identiek, maar de laatste biedt meer bescherming. Zo werkt dat ook bij autolak, zeker bij Passion Red. Zonder een beschermende laag met uv-filter zal het rood relatief snel verkleuren naar roze, zeker als het voertuig veel in het zonlicht staat. Een glascoating biedt dan uitkomst, zij het preventief. Zelfs als je met je handen voelt, neem je de verschillen waar tussen de drie auto’s uit mijn voorbeeld. De eerste zal enigszins stroef aandoen, de tweede is gladder en op de derde kun je bij wijze van spreken schaatsen.

ULTRAFIJNE ZANDKORRELTJES

“Hoewel je alle typen lakbescherming onder de noemer keramische coatings kunt scharen, zit er verschil in de chemische samenstelling”, verklaart Brouwer. “Een glascoating bestaat uit ultrafijne zandkorreltjes, gelijk aan de productie van glas, vandaar de naam. Die zorgen voor de hardheid, welke tot op zekere hoogte de mate van oxidatie en chemische beschadigingen tegengaat. De kleine korreltjes zitten opgesloten in een soort van hars, die bij het aanbrengen van een enkele laag eerder de hardheid daarvan doorbreken. Vandaar dat we een klant altijd meerdere fasen aanraden om de duurzaamheid te waarborgen. In de glascoatings die ik gebruik onderscheid ik twee varianten: Red Line en Premium Line, waarop een garantie zit van drie respectievelijk vijf jaar. Binnenkort ben ik weer present tijdens het Volvodrive Treffen en ongetwijfeld zal ik deze ronde weer enkele behandelingen in mijn agenda mogen zetten. Naast de bescherming en het gemak bij het wassen, kan zo’n coating de waarde van een auto aanzienlijk verhogen. Mocht je die ooit van de hand doen, dan hoef je niet dezelfde truc uit te halen als de keizer uit het sprookje. Dan verkoopt je Volvo zichzelf.

( Artikel | Volvodrive Magazine | nr. 73 / 2023 )

Passie voor Glans | Glascoating

Volvo XC60 T8 Twin Engine

Ultieme glans

Meer info: glascoating