
DE HERBIES
Voor een klant in het midden van het land werd mijn hulp ingeroepen onder andere een Volkswagen Kever in een zo mooi mogelijke staat te detailen. Ik vind het altijd leuk om te horen hoe de auto’s, die ik behandeld heb, het doen op de beurs. Mijn klant weet dat. Ook de Kever ging mee naar een grote beurs in Essen en na één dag kreeg ik ’s avonds een appje dat de Kever verkocht was. Mooi zo! Leuk voor ons allebei! Een paar dagen later ging de telefoon en had ik de nieuwe eigenaar van de Kever aan de lijn. Die had mijn nummer van de verkoper gekregen en was onder de indruk van het werk. Hij wilde weten of ik ruimte had in mijn planning voor zijn andere Kevers. “Jazeker, daar maak ik ruimte voor”, zei ik. “Zal ik eerst even op de koffie komen? Elkaar leren kennen voor u de Kevers aan me toevertrouwt?” “Dat is goed. Ik woon wel in Zuid-Limburg”, zei de eigenaar van de Kever. “Laat ik daar nou net in de buurt komen volgende week”, zei ik.
Het was een mooie dag en ik zou op locatie aan ’t werk gaan in het zuiden des lands. Voor ik daar aankwam, plande ik ruim de tijd een bakkie te doen in Koningsbosch, Limburg. Toen ik aankwam stond daar de Kever te glanzen die ik zelf had behandeld. Grappig om ‘m zo op een andere locatie weer terug te zien. De eigenaar liet me eerst een verzamelstuk zien, een lichtgrijze Volkswagen Golf van eind jaren tachtig met notabene slechts 63 kilometers op de teller. Daarna liet hij me de Kevers zien. Even een stukje geschiedenis; de Volkswagen Kever werd gebouwd van 1938 tot 2003. En was een zeer populaire auto. Tot 1967 had de Kever een typeaanduiding, vanwege de vorm werd de auto in de volksmond gewoon Kever genoemd. Na enige tijd ging de fabrikant de naam zelf toch ook gebruiken. Er zijn net als in de biologie bepaalde onderverdelingen. Zo is er een Brilkever. Genoemd naar een Kever met twee kleine achterruitjes. Een Kever Ovali. Die een ovaal achterruitje heeft. De eerste prototypen schijnen zelfs helemaal geen achterruitje te hebben gehad. In de loop der jaren is de Kever steeds een beetje meer van uiterlijk veranderd. In 1998 werd gestart met een retro uitvoering van de Kever, the New Beetle. Deze is geïnspireerd door de oorspronkelijke Kever, maar lijkt technisch meer op een Volkswagen Golf.

Ik heb een zwak voor Kevers. Heb ik dat al eens gezegd? Vroeger zat ik echt aan de televisie gekluisterd als er weer een “Herbie” film op het programma stond. Als u deze films niet kent, kijk maar eens via YouTube. Herbie was een autootje met pit dat allemaal spannende avonturen beleefde.
Ik liep samen met de eigenaar rond de Kevers met mijn lamp om een inschatting te maken van eventuele schades en de conditie van de lak. Zo kon hij gelijk een beetje zien wat mijn werkwijze is. Ik gaf aan wat ik voor hem kon doen en was aan het denken waar ik zijn Kevers op korte termijn in mijn planning kon inpassen. “Ik moet zo even kijken in mijn agenda waar ik ruimte heb en wanneer om naar Limburg te komen”, zei ik. “Hoeft niet, zei hij. Ik kom wel naar jou toe.” Dat mensen bereid zijn van ver te rijden (zoals in dit geval vanuit Limburg naar Kampen) hun auto’s door mij te laten behandelen, niet één keer maar wel drie keer (om steeds twee auto’s te brengen), dat vind ik een eer. Het is een fijne bevestiging dat anderen mijn werk net zo waarderen als ikzelf. Dus ja, nu ben ik begonnen aan de eerste serie Kevers. Herbies. Want in gedachten noem ik elke Kever een Herbie. ;-)

Finishing touch voor een compleet gerestaureerde Volkswagen Kever Karmann

Na een oranje exemplaar, nu een witte

Heeft u ook een zwak voor Kevers?

Met twee achterruitjes: als glazen van een bril

En de toegift: Zandbeige op een Porsche 912 uit 1969
( Glansblog #16 | 11 augustus 2023 )