Op een zaterdag kwamen ze met twee auto’s

LOGISTIEK UIT LEUSDEN

Twee broers uit Leusden kwamen samen langs. De één een Volvo liefhebber. De ander een Smart liefhebber. De bedoeling was dat ik in totaal vier auto’s zou behandelen. Geen van beiden kon zijn auto’s langer dan een week missen. Op een zaterdag kwamen ze met twee auto’s; een Volvo S80 V8 en een Smart Roadster Brabus. Ze lieten één Smart Roadster achter die ze een week daarop zouden komen halen en reden weer terug naar Leusden in de S80 om een week later weer met twee auto’s terug te komen.

Een Smart Roadster

Leuk! Zo’n auto zie je niet vaak. Die is echt uniek om aan te werken. Deze roadster had twee zijruitjes (gemaakt van kunststof) met krassen en een aanslag die er maar niet af ging. De vraag was: graag detailing (in dit geval: wassen, kleien, polijsten, voeden en beschermen). Een nieuwe accu was ook nodig. Na de detailing behandeling waren de zijruitjes weer super helder en stonden ze bovendien in de glascoating. Op de dag dat deze opgehaald zou worden, stond Smart Roadster klaar. Opgeladen en supergoed in zijn vel stond hij  te popelen om weer huiswaarts te keren.

De auto stond ‘s ochtends alleen nog even te luchten in afwachting van zijn eigenaar. Nu is een Smart Roadster een behoorlijk eigenzinnige auto. Zo ook deze Smart merkte ik, toen ik na het luchten het auto dak dicht wilde doen. De Smart (vond de frisse Kamper zuurstof blijkbaar niet te versmaden) en weigerde ondanks het onstuimige lenteweer om het dak weer dicht te doen.

Het dak eraf

Ik keek op Google. Er bestond een sleutel om het dak handmatig dicht te schuiven. Volgende stap… Eerst maar eens bij mijn klant informeren of dit vaker voorkwam en zo ja wat de gebruikelijke oplossing was. Een eigenaar kent zijn auto immers het beste. Tot nu toe was het contact verlopen met de Volvo liefhebber. Ik appte de Volvo liefhebber. “Het Roadster dak blijft hangen!” Ik kreeg een grijnzend appje terug met een screenshot van een megaregenbui. Mmmm, leuk, maar zo kwam ik niet bij de oplossing. Misschien toch iets meer informatie sturen naar de Volvo broer? Ik kreeg daarop het nummer van de andere broer: de Smart liefhebber en ik appte hem meteen. “Jazeker”, appte hij terug: dit euvel was inderdaad wel eens vaker voorgekomen. En nee, een sleutel om het dak handmatig te sluiten was even niet voor handen.

In overleg besloten de eigenaar en ik te wachten met duwen of trekken aan het dak tot de Smart eigenaar zelf naast zijn auto stond. Want ja, je kunt zo’n dak misschien wel een handje meehelpen maar dan kan het aandrijfmotortje het begeven of er kan een kabeltje breken of iets dergelijks. De eigenaar kan in zo’n geval het beste beslissen hoe hij dit aan wil pakken. 

Met een Volvo 940 en een kanariegele Smart kwamen ze aanrijden. Na een rondje om de Roadster om het resultaat van mijn werkzaamheden te bekijken, startten we de Roadster en lieten ‘m stationair te draaien om het dak vast aan te moedigen. De eigenaar drukte op het knopje om het dak dicht te doen. We wachten in spanning… Nee hoor. Niks. Noppes. Nada. Het dak luisterde noch naar mij noch naar de eigenaar. Uiteindelijk hebben we gedrieën de Roadster met brute spierkracht kunnen overtuigen om het dak te sluiten. Aandrijfmotortje en kabeltje bleven gelukkig intact. En na deze actie werkt het aandrijfmotortje ook weer naar behoren. De megaregenbui liet trouwens niet lang op zich wachten. In de plenzende regen reden de broers terug naar Leusden.

Kanariegele Smart

Ik startte meteen met de kanariegele Smart terwijl de Volvo 940 GL in de garage een inspectie kreeg. Het grappige aan zo’n Smart kanarie is dat je de snavel (motorkap) helemaal kan lostrekken. Met een kleine steun vanaf de bumper til je zo de motorkap op en zet je deze ff ergens neer. Detailing wordt zo een stuk gemakkelijker. Je kunt overal heel makkelijk bij.

Behalve het heen en weer rijden met auto’s waarbij ieder steeds een vervoermiddel thuis had en één in behandeling, was er door de Volvo liefhebber van tevoren goed nagedacht over de behandeling die hij zijn Volvo gunde. Waar anderen het liefst de hele auto in één keer laten detailen worden zijn Volvo’s; een 940 en een 960 om de negen maanden gewassen, gekleid, gepolijst en in de was gezet. Waarbij in plaats van de hele auto slechts een gedeelte van de auto mag worden gepolijst opdat je als je na vier jaar alle gepolijste stukken bij elkaar optelt de hele auto is behandeld en je weer opnieuw kunt beginnen.

Belevering uit Zweden voor de Volvo 940

Na een week zag ik beide broers weer waarbij ze dit keer in een Volvo 960 aan kwamen rijden. Eén broer ging in de glanzend gele smart terug. Het was de bedoeling dat 940 nu zo’n beetje klaar zou zijn maar tijdens de inspectie bleek dat deze een lekke radiatorkraan had en moest wachten op belevering uit Zweden. Bovendien had de achterdeur diepe roest en deze deur was eigenlijk zo goed als af. De belevering uit Zweden liet nog even op zich wachten en daarom ging de andere broer toch in de 940 terug. Met de belofte dat hij wel een nieuwe deur zou regelen en de week daarop terug zou komen met de 940 en een nieuwe achterdeur. Had ik al gezegd dat ze hun auto’s niet zo goed konden missen?! Ik ging dus aan de slag met de 960. Met de detailing – in -stukjes- logistiek zoals hiervoor beschreven.

De 960 en een nieuwe deur

En na een week waren ze er weer. Dit keer ging de 960 weer hoogglanzend terug en de 940 was weer voor mij. Ook heeft de Volvo liefhebber zelf een extra 940 deur in (hoe heeft hij het voor elkaar gekregen?) exact dezelfde lakkleur met striping. Ook het onderdeel uit Zweden was aangekomen. De 940 is inmiddels gerepareerd en nu is de eer aan mij want de hele bodem van de auto is bedekt met koelvloeistof die heeft gelekt. En dat moet er uit natuurlijk. En dat gaat er dan ook uit. Je bent een detailer of je bent ’t niet. Ik zeg: je moet praktisch weer van de vloer kunnen eten.

Missen

Vijf keer achter elkaar kwamen ze terug. De broers uit Leusden. Ik ga ze nog missen. Als twee mensen uit Leusden vijf keer al die kilometers heen en terug willen rijden tussen hun woonplaats en Kampen om mij voor hun wagenpark te laten zorgen dan heb je echt passie voor je auto. En ik heb zeer zeker eer van mijn werk! Bedankt jongens, voor het vertrouwen en voor de gestroomlijnde logistiek.

( Glansblog #2 | 7 juni 2021 )