Als een patiënt op de operatietafel

OPERATIE SPOTREPAIR

Jarenlang had meneer Smit in een leaseauto gereden. De lease was net afgelopen. En nu had hij zelf via een particuliere aankoop een mooie Audi occasion gekocht met twee ton op de teller. En deze had alleen wat detailing nodig om er weer piekfijn uit te zien. Op het dak, vlak op het randje bij de voorruit, zo tegen het rubber aan, was een heel klein stukje lak verdwenen door steenslag, had meneer Smit al gezien. Er zat een klein beetje vliegroest en de vraag van meneer Smit was: “Marinus, kun je dat plekje zo bijwerken dat het niet verder gaat roesten?”

In de werkplaats liepen we samen met de werklamp en de loep de auto langs. Zo op het oog kun je een hoop missen, maar met een sterke lamp zie je de huid van de auto pas echt goed. Aan de hand van het uiterlijk van een auto kun je soms het rijgedrag van de eigenaar zien. En in het geval van deze auto vermoed ik dat de vorige eigenaar wel eens bumperklever geweest kon zijn. De bumper had steenslag, de twee voorste spatborden hadden steenslag en de motorkap had steenslag. De steenslag zat gelukkig niet op de voorruit. Deze is waarschijnlijk al een keer vervangen.

Het ene kale plekje vlak bij de dakrand bleek helaas geen oppervlakkige vliegroest zoals meneer Smit dacht, maar diepe roest. Op de motorkap, vooral op de rand, zaten nog meer vergelijkbare plekken. Dat was wel even een flinke tegenvaller voor een kersverse aankoop. Zonder ontroesten kun je nog geen nieuwe lak aanbrengen op de auto. Dus de plekjes alleen bijwerken met een anti-roestmiddeltje en met wat lak was geen optie, want dit was diepe roest. Als je dat niet aanpakt, gaat het roesten gewoon door en dat zie je op den duur weer door de lak heenkomen.

De meest grondige oplossing in zo’n geval is naar de spuiter. Het hele autodak kaal maken (lak er af, vliegroest en diepe roestplekken van het dak afschuren) en het dak opnieuw overspuiten. Alleen zaten de kale plekjes met diepe roest eronder ook op de motorkap. Dus die ook nog kaal maken en overspuiten? En…dan de volgende vraag. Is dat financieel gezien een goede beslissing voor een auto met al twee ton op de teller?

Ik stelde een andere oplossing voor. Niet naar de spuiter en ook niet het hele dak kaal schuren, maar alléén de kleine steenslagplekjes op de auto weg schuren en deze daarna bijwerken met lak. En dan zodanig dat er geen roest meer op het metaal te vinden was (dus zowel de vliegroest als de diepe roest volledig wegschuren). Met deze actie kom je dus wel steeds dieper in de lak, en uiteindelijk ook op het kale metaal van de auto. Dit is eerst nog dof maar als je doorgaat met schuren om de roest weg te krijgen wordt het metaal zelfs glanzend. Een vrij rigoureuze oplossing.

Daarbij is het goed opletten het gat niet te groot te schuren anders moet je veel te veel bij lakken later. En ook is het zaak het raamrubber bij de rand niet te beschadigen. De klant koos voor de meest pragmatische oplossing. En ik ging aan de slag. Eerst moest het vuil er af dus de auto werd gewassen en gekleid. Daarna ging ik polijsten. Toen de roestplekjes eenmaal waren weggeschuurd, kon ik weer beginnen met opbouwen wat ik had weggehaald. De auto stond ingepakt met een kleed, als een patiënt op de operatietafel. Met een felle lamp en een loep vlakbij bracht ik voorzichtig de primer aan. De primer moest drogen en uitharden en na enige tijd kon ik met chirurgische precisie de lakkleur met de poëtische naam Moonshine Blue aanbrengen.

Omdat de hele auto wordt gepolijst, gevoed en in de wax gezet, is de totale lakkleur dieper, zijn de eerder bijgewerkte kleine stukjes niet meer zichtbaar en zie je de auto na behandeling als één geheel in één mooie lakkleur. Natuurlijk ziet een goede detailer met een loep zeker wel iets. Maar als je de auto ergens parkeert, is het voor het oog niet zichtbaar dat deze auto spotrepair heeft gehad.

De klant vond het een prima oplossing in plaats van de eerder genoemde oplossing de auto geheel te laten overspuiten. En de auto zag er weer dusdanig piekfijn en verzorgd uit dat hij rijdend op een lange oprijlaan richting kasteel of landhuis beslist niet zou misstaan.