Zou je geld uitgeven aan een vogelpoepkunststuk?

Passie voor Glans | Columns

KUNSTBESCHOUWING

Buiten bij mijn auto pleeg ik een telefoontje. In mijn ene oor klinkt de persoon met wie ik in gesprek ben, het andere hoort een stiekeme “flatsch!” Ik zie nog net hoe een zilvermeeuw keihard wegvliegt na het deponeren van een dikke klodder poep op de motorkap. “Jasses!” roep ik onwillekeurig uit. De persoon aan de andere kant van de verbinding vertelt me dat er eventueel ook andere gerechten te verkrijgen zijn. Ik haast me te zeggen dat mijn uitroep niet het onderwerp catering betreft, maar een enorm uitwerpsel op mijn auto. Mijn Volvo, die op dat moment net zo goed gepoetst (lees: gedetaild) is dat hij glanst in de zon. Terwijl ik de telefoon tussen hoofd en schouder klem, multitask ik snel een flesje detailspray en een schone, labelloze microvezeldoek tevoorschijn en spoel en werk de klodder zo goed mogelijk weg.

Door mijn uitroep laat mijn gesprekspartner het eerdere onderwerp even voor wat het is en vertelt dat zij al weer enige jaren geleden een artikel over “toevallige kunst” las in Het Parool. Ik vraag me al multitaskend af waar ze heen wil met dit verhaal. Het vrouwenbrein maakt nog wel eens sprongen die onnavolgbaar zijn voor mij. De dame in kwestie vertelt verder over een kunstenaar die zijn cameraoog richt op kunst die toevallig ontstaat. Eén van zijn onderwerpen is – je raadt het misschien al – vogelpoep. Zou je aan zoiets geld uitgeven? Precies! Nieuwsgierig als ik ben, ga ik toch maar even googelen en ja hoor, ik vind het artikel op de website.

Net als in wolken kun je ook in vogelpoep allerlei moois herkennen. Je ziet kleuren, texturen en bijzondere vormen. Sommigen vinden zoiets misschien leuk voor aan de muur. Wat mij betreft is de mooiste kunst vogelpoep náást de auto.

( Column #30 | Volvodrive Magazine | nr. 72 / 2023 )

Passie voor glans | Detailing

MARINUS BROUWER

Is gedreven lakspecialist, ondernemer en woordensmid. Met veel slagvaardigheid en woordspelingen uit hij op social media als autoriteit op zijn gebied zijn passie voor glans, tevens de naam van zijn onderneming. Als je hem niet in zijn werkplaats vindt, werkt hij op locatie bij de klant. Als “knight in shining armour”, mag je wel zeggen, want zijn lakherstellende behandeling redt autolevens. Zijn diepzwarte, soepel rijdende Volvo V70 R is een hoogglanzend visitekaartje en heeft een extreem hoge aaibaarheidsfactor, maar Brouwer hashtagt: “#eyesdontleavefingerprints”. Met andere woorden: “Alleen kijken, niet aankomen!” Hij schrijft op deze plek over Volvo, autoverzorging, passie voor glans, het leven en de rest.